شیشه های رنگی در قدیم کاربردهای زیادی در معماری خانه های ایرانی داشت. این شیشه ها به نام اصلی ارسی یا اورسی در جهان شناخته شده است. از این نوع شیشه ها در پنجره و درب خانه ها، مساجد و نمای داخلی و خارجی بازارهای قدیم استفاده میشد. برای نصب و شکل دادن به آنها نیز از اشکال هندسی و اسلیمی بهره برده میشد. امروز نیز دوباره شاهد استفاده آن در نمای داخلی ساختمان ها هستیم. در ادامه به معرفی ساختار،اجزا و ویژگی های آن می پردازیم.

اجزای سازنده شیشه های رنگی و روش های تولید این شیشه ها از ترکیب عناصر مختلف و با درصد های متفاوت جهت تولید رنگ های گوناگون ساخته میشود.

عناصر سازنده عبارت است از:

آهن، اکسید آهن، منگنز، طلا، کبالت، اکسید کروم، نقره و اورانیوم غنی نشده

برای ساخت این شیشه ها از سه روش زیر استفاده میشود:

  • استفاده از فلزهای واسط جدول تناوبی یا اکسید فلزهای قلیایی و بهره بردن از یون های فعال آنها
  • وارد کردن ذرات معلق یا کلوییدی و ایجاد فرکانس های متفاوت جهت تولید رنگها
  • افزودن ذرات رنگ شده به خمیر شیشه

از ویژگی های اصلی شیشه های رنگی میتوان به کاهش گرما و نور آفتاب از طریق ایجاد رنگ های مختلف اشاره کرد. رنگ های تولید شده باعث ایجاد حس آرامش، افزایش روحیه و کاهش تنش های محیطی میشوند. در قدیم برخی افراد معتقد بودند که این شیشه ها باعث دور شدن حیوانات و جلوگیری از ورود آنها به خانه می‌شد.

ویژگی های زیبایی شناختی شیشه های ارسی شیشه های ارسی زیبایی خیره کننده ای را ایجاد میکنند و دلیل آن تناسب بین رنگ ها و طرح های ایجاد شده به وسیله اشکال هندسی و اسلیمی است. حفظ تعادل میان رنگ ها و طرح های به کار رفته میتواند زیبایی متفاوتی را به خانه شما بدهد. همچنین تابش نور آفتاب و ورود نور به داخل خانه، به شما انرژی و روحیه مزاعف می بخشد. از شیشه های رنگی میتوانید در نمای ورودی، سالن پذیرایی، راه رو و راه پله ها و حتی سرویس بهداشتی استفاده کنید با اینکار علاوه بر خواص زیبایی و بهداشتی، حریم خصوصی شما نیز حفظ می‌گردد.

خواص روان شناختی رنگها

رنگ ها در سلامت روانی و روحیه انسان نقش بسزایی دارند. در شیشه های ارسی از رنگ های آبی، سبز، زرد، قرمز و لاجوردی و رنگ های ترکیبی استفاده میشود. همانطور که میدانید رنگ آبی آرامش، رنگ سبز شادی، رنگ زرد روحیه مثبت و رنگ قرمز فعالیت شما را افزایش میدهند. در گذشته نیز بر روی شیشه های رنگی، نقش ها و طرح هایی با دست نقاشی میشد. این نقش ها برگرفته از طبیعت، حیوانات، اسطوره ها و نشانه های دینی مذهبی بود. امروزه نیز این طرح ها به روش های چاپ روی شیشه و یا نقاشی های صنعتی تولید می گردد.

البته میتوانید از برچسب های موجود در بازار نیز برای ایجاد این طرح ها استفاده نمایید.